Transport diefstal in de logistieke wereld
Transport diefstal is sinds de jaren 90 enorm toegenomen omdat fabrieken en magazijnen steeds meer investeren in beveiligingsvoorzieningen. Daardoor hebben de criminelen hun werkterrein moeten verleggen naar het transport.
De laatste jaren is het zelfs zo dat het gebruik van geweld bij een transport diefstal sterk is toegenomen.
Voorheen hadden slechts bepaalde regio's met het verschijnsel van transport of lading diefstal te maken. Mede doordat de grenzen van de EU opgesteld werden en de professionaliteit waarmee criminelen te werk gaan, is het geweld bij ladingdiefstal sterk toegenomen.
Ladingdiefstal in de transport sector gaat soms gepaard met gijzeling en excessief geweld.
Als we het hebben over transport diefstal, dan hebben we het uiteraard niet enkel over lading diefstal maar ook over diefstal van trucks. Het stelen van trucks gebeurt veelal volgens merk. Het meest gestolen truckmerk is DAF. Diefstal van andere trucks zoals Mercedes-Benz, Scania, Volvo,... gebeuren meestal op basis van de leeftijd van de truck. Truck diefstal komt meestal voor bij voertuigen die 4 tot 10 jaar oud zijn, en niet bij de nieuwste voertuigen zoals men zou kunnen verwachten.